Industria mondiala a modei a trecut prin schimbari, dar a si cunoscut aspecte pozitive in ultimii doi ani, insa piata ramane fragila in 2023, conform unui nou studiu GLAMI Fashion (Re)search – GLAMI Year in Review.

Comerciantii online au asteptari privind o redresare continua, desi sunt invaluite in incertitudine, cu atat mai mult cu cat se estimeaza ca vanzarile fashion din segmentul non-lux in Europa vor evolua intre -4% si +1%.

Si totusi, reprezentantii e-commerce ce apartin segmentului de moda din Romania isi pastreaza optimismul… moderat. In cel mai recent sondaj GLAMI Fashion (Re)search, aproape jumatate din magazinele online locale (41%) prevad o imbunatatire a conditiilor e-commerce in 2023, cata vreme aproximativ 1 din 4 magazine (24%) se asteapta la o posibila deteriorare.

Cu toate acestea, 77% dintre e-taileri anticipeaza o crestere a afacerilor in 2023.

Prioritatile anului 2023…

Inflatia si incertitudinea economica au determinat magazinele online sa se concentreze asupra provocarilor pe termen scurt. In prezent, pe primul loc se afla optimizarea proceselor de expediere si retur (94%).

Pe lista preocuparilor se numara si adaugarea mai multor canale in mixul de marketing (53%), imbunatatirea strategiei lantului de aprovizionare (41%), adaptarea sortimentatiei in functie de cererile consumatorilor (41%) ori inceperea operatiunilor in noi tari (35%).

Ca sa obtina profitabilitate si crestere a afacerii, e-tailerii sunt pregatiti si de sacrificii: 29% vor face taieri operationale, iar 12% vor restructura echipele, elimina posturile nenecesare si introduce noi functii.

…pe fondul transformarilor din 2022

2022 a fost momentul in care retailerii de moda au revenit la sentimentul de normalitate post pandemia Covid-19, beneficiind de cerere din partea consumatorilor, cel putin in prima jumatate a anului.

Ulterior, razboiul din Ucraina a declansat o instabilitate economica, motiv pentru care e-shop-urile nu stiau la ce sa se astepte in sezonul de varf – Black Friday si Craciun.

In general, tragand linie, 1 din 2 retaileri online apreciaza succesul business-ului lor in 2022 ca fiind pozitiv si ca in anul anterior vanzarile lor au crescut marginal.

Provocarile din ultimele 12 luni in e-commerce

Toti e-tailerii participanti la studiul GLAMI au pus inflatia, cresterile de preturi la energie, chirii, materii prime pe primul loc in topul provocarilor din e-commerce in 2022 (77%).

Ca sa preintampine scaderi semnificative, 71% dintre e-shop-uri au afirmat ca au crescut costurile pentru publicitate, iar 53% si-au asumat o marja de profit mai mica din cauza necesitatii de a oferi reduceri mai mari.

De asemenea, alte impedimente identificate sunt modificarea preferintelor de cumparare ale clientilor (41%), procesele de livrare si retur (35%) sau consolidarea rezultatelor multor canale de marketing intr-un singur loc (29%).

Despre GLAMI

GLAMI Romania a fost lansata in iunie 2017. Cea mai importanta platforma online europeana de descoperire a modei are peste 300 de magazine partenere inregistrate pe www.glami.ro si peste 1 milion de produse de la aproape 12.000 de branduri.

GLAMI se angajeaza sa dezvaluie date si informatii relevante despre starea sectoarelor de e-commerce in tarile in care opereaza, prin proiectul de analiza pe termen lung Fashion (Re)search.

GLAMI Fashion (Re)search este singurul sondaj in derulare dedicat modei, care observa, monitorizeaza si inregistreaza tendintele actuale din 9 tari europene.

GLAMI Romania face parte din GLAMI Group, companie care isi doreste sa simplifice procesul de descoperire a modei prin intermediul tehnologiei si care este prezenta in 14 tari din intreaga lume.


Pentru o viata sanatoasa va recomandam sa faceti cat mai multa miscare, magazinul online Fizion.ro venindu-va in ajutor cu produse de calitate pentru sport precum compleurile fitness.

Publicare advertoriale SEO contact@xseo.ro